П’ять найбільш незвичайних динозаврів, виявлених в 2021 році

1182

Мало хто знає, але відкриття нових видів динозаврів — це не рідкісна подія в світі палеонтології. Щорічно з’являється понад 40 нових видів цих доісторичних тварин. Зокрема, в 2021 році вчені повідомили про відкриття 42 нових видів динозаврів. Такий високий темп пояснюється декількома факторами. Динозаври завжди викликали великий інтерес палеонтологів, в результаті чого їх вивченням займається велика кількість вчених. Крім того, періодично відбувається переосмислення старих видів. Наприклад, динозавр ігуанодон виявився насправді декількома різними видами динозаврів. Крім того, відкриттю нових видів динозаврів сприяють сучасні комп’ютерні технології, які дозволяють дослідникам отримати більше інформації про цих тварин. Пропоную ознайомитися з п’ятьма найбільш цікавими на мій погляд динозаврами, які стали надбанням року, що минає.

Щорічно вчені відкривають більше 40 нових видів динозаврів

Марокканський динозавр «панк-рок»

Зрозуміло, ніякого відношення до панк-року і взагалі музиці цей динозавр не має. Він жив у період між 168 і 164 мільйонами років тому на території африки. А прозвали його «панк-рок» через стирчать з ребер потужних шипів, в результаті чого своїм виглядом він віддалено нагадував панк-рокерів. Наукова назва цього динозавра-spicomellus afer.

Spicomellus afer мав на ребрах потужні шипи

Про це динозавра поки відомо не багато, так як вченим вдалося виявити всього одну скам’янілість — фрагмент ребра з шипами. Вона детально описана в журналі nature ecology and evolution. Кістяні нарости мають довжину близько 25 сантиметрів. Виходячи з форми та розміру копалин, дослідники підозрюють, що істота належала до типу броньованих динозаврів, які називаються анкілозаврами

Спікомелл — найстаріший з відомих анкілозаврів, причому перший з них, виявлений в африці. Аналогів йому не існує, або, принаймні, вчені про них ще не знають. Для фахівців залишається загадкою як працювали м’язи цієї істоти, адже якого кістки стирчали зі шкіри назовні і обмежували їх рухливість.

Australotitan cooperensis — найбільший динозавр, що жив в австралії

Найбільший відомий динозавр австралії

У 2021 році вченим вдалося виявити найбільшу істоту, яка коли-небудь населяла австралію — australotitan cooperensis. Істота жила близько 95 мільйонів років тому і мала гігантські розміри навіть за мірками динозаврів.

Австралотитан відноситься до титанозаврів, підгрупи довгошиїх зауроподів, в яку входять найбільші тварини, що населяли землю. Кістки верхньої частини ноги австралотітана мали довжину під два метри кожна, а повна тварина, за оцінками фахівців, важила від 26 до 82 тонн.

Динозавр отримав прізвисько «купер» на честь струмка, розташованого поблизу від того місця, де були виявлені скам’янілості тварини. Більше десяти років вони піддавалися науковим дослідженням, включаючи тривимірне сканування поверхонь кісток. Цей аналіз, результати якого були опубліковані в журналі peerj, підтверджує, що динозавр віком приблизно 95 мільйонів років є новим видом, званим australotitan cooperensis.

Berthasaura leopoldinae-беззубий динозавр, що жив на території сучасної бразилії

«беззубик» з бразилії

Коли мова заходить про динозаврів, ми зазвичай уявляємо собі гігантів з повною пащею величезних іклів, таких як тиранозаври. Однак не всі вони були такими. Деякі динозаври, як з’ясувалося, взагалі не мали зубів. Прикладом тому служить викопна істота з бразилії, назване berthasaura leopoldinae. До слова, воно стало найбільш повним викопним у своєму роді і віці, з коли-небудь виявлених в бразилії.

Вік бертазаура заслуговує на повагу — він був виявлений в породах, що сформувалися 125-100 мільйонів років тому. Berthasaura leopoldinae детально описаний в журналі scientific reports. Динозавр мав невеликі розміри — його довжина становила близько півметра. Замість зубів він мав дзьоб як сучасні птахи. Як вважають експерти, останній дозволяв гризти рослини і, можливо, дрібну здобич.

Треба сказати, що перший відомий беззубий цератозавр, limusaurus, жив на території сучасного китаю. Виявлене ж істота відноситься до іншого виду. Це, на думку експертів, говорить про те, що беззубість, швидше за все, розвивалася паралельно у двох різних видів.

Tlatolophus galorum-динозавр з гребенем у формі коми

Мексиканський динозавр з гребенем у формі коми

У 2005 році на півдні мексики вчені виявили дивовижну скам’янілість — практично повний хвіст динозавра, який жив близько 72 мільйонів років тому. Останки були розкопані в 2013 році. Виявилося, що крім хвоста тут були й інші фрагменти скелета, зокрема, вчені виявили череп.

Як з’ясувалося пізніше, скам’янілості належали новому виду — tlatolophus galorum. Це різновид травоїдних динозаврів, званих ламбеозаврами. Tlatolophus galorum названий так тому, що його гребінь нагадує тлахтоллі, символ в ацтекському мистецтві, схожий на кому. Мовою науатль він означає «слово».

Тлатолоф, ймовірно, був в довжину від морди до хвоста близько 8 метрів. Висота в стегні становила близько двох метрів. Вивчивши добре збережений череп, вчені прийшли до висновку, що ця тварина була близьким родичем культового чубатого ламбеозавра паразауролофа, який показаний на самому початку фільму «парк юрського періоду» п’є з озера.

Яматозаври жили на території сучасної японії

Японський динозавр кінця мезозойської ери

У 2004 році мисливець-любитель в цементному кар’єрі на японському острові авадзі натрапив на чудову знахідку — кістки динозавра, що жив більше 71 мільйон років тому. Істота назвали яматозавром. Цей вид, ймовірно, населяв територію сучасної японії в маастрихський період (72 по 66 мільйонів років тому).

Яматозавр був гадрозавром, тобто ставився до великої групи травоїдних з «качиним дзьобом». Знайдена скам’янілість підказує вченим, що гадрозаври були широко поширені на території сучасної азії та східної частини північної америки.